Aron representerar Sverige i naturvetenskaplig olympiad

Efter en uttagningstävling och Sverigefinal står det klart att Aron från Noblaskolan Solna representerar Sverige i fysik under finalen av European Olympiad of Experimental Science. Tillsammans med ytterligare fem elever bär det av till Tjeckien i maj för att tävla mot ett tjugotal andra länder i naturvetenskap.

Vad är European Olympiad of Experimental Science?

European Olympiad of Experimental Science, EOES, är en årligen återkommande tävling inom naturvetenskap. Det är en lagtävling med tre elever i varje lag som samarbetar för att lösa naturvetenskapliga uppgifter inom biologi, kemi och fysik.

Unga från över 20 länder tävlar

Över 20 europeiska länder deltar och de tävlande får som mest vara 17 år fyllda samma år som finalen äger rum. I Sverige innebär det att de tävlande går i nionde klass i högstadiet eller första året på gymnasiet.

“Tävlingen blev ett välkommet inslag för eleverna”

Det var NO-läraren Maria som anmälde skolan och eleverna till European Olympiad of Experimental Science. Hon själv blev tipsad om tävlingen från en av skolans elever.

– Efter att ha läst på om tävlingen tyckte jag att detta skulle passa perfekt för de av mina elever som har ett extra intresse för naturvetenskap, säger Maria.

Hon såg tävlingen som en chans för eleverna att få extra stimulans. Eftersom frågorna är desamma för gymnasie- och grundskoleelever i tävlingen såg Maria även det som en chans att testa elevernas kunskapsnivå.

– Jag tänkte att tävlingen kunde fungera lite som en måttstock för att se vad de faktiskt kan i slutet av grundskolan. Räcker det som eleverna lärt sig för att kunna dra slutsatser på en högre nivå?

Gemensamma förberedelser

Maria berättar att hon och de anmälda eleverna förberedde sig gemensamt inför den första delen av tävlingen. Tillsammans tittade de på tidigare års tävlingsprov och tog reda på mer om vad man gör inom de olika NO-ämnena på gymnasienivå.

Vägen till Europafinalen

I november 2021 fick alla skolor som anmält elever till tävlingen delta i en uttagningstävling. Varje elev fick göra prov i två av de tre naturvetenskapliga ämnena som ingår i EOES – biologi, kemi och fysik.

– Eleverna fick i förväg anmäla till mig vilja två ämnen de ville tävla i, förklarar Maria.

Varje prov bestod av flervalsfrågor där vissa även hade delfrågor och eleverna hade 45 minuter på sig per ämne.

– Frågorna berörde bland annat 2021 års Nobelpris och experiment med resultat som eleverna skulle använda för att dra slutsatser, berättar Maria.

Sverigefinal i Stockholm

I januari ägde Sverigefinalen rum på Vetenskapens Hus i Stockholm. Finalen pågick under en hel helg och innehöll en blandning av aktiviteter och tävlingsmoment.

Eleverna fick utföra en teoretisk uppgift individuellt och även två gruppuppgifter. Under gruppuppgifterna fick eleverna både jobba ihop med finalister i andra ämnen och med finalisterna i samma ämne som en själv.

Under Sverigefinalen tävlade totalt 27 elever och Aron var en av nio finalister i ämnet fysik. När finalen var över stod det klart att Aron är en av eleverna som ska representera Sverige i Europafinalen i maj.

– Nyheten att jag gick vidare till finalen kom som en positiv överraskning. Med tanke på att de flesta på Sverigefinalen gick i gymnasiet tänkte jag att jag knappt hade en chans, säger Aron.

Hur förbereder sig eleverna?

Under mars åker Aron till Göteborg för att delta på ett träningsläger på Göteborgs Universitet tillsammans med resterande fem elever i Sveriges två finallag.

– Vi som gick vidare ska åka på fyra dagars träningsläger i Göteborg där vi ska kunna förbereda oss som lag inför finalen i Tjeckien, berättar Aron.

Final i Tjeckien

Den stora finalen äger rum i Tjeckien mellan 8-14 maj 2022. Varje land tävlar med upp till två lag, med tre elever i varje lag. Under finalveckan får lagen två uppgifter att lösa med fokus på kunskaper inom biologi, kemi, fysik och inte minst teamwork.

På frågan om han är nervös svarar Aron:

– Nervös skulle jag inte säga att jag är, men jag ser väldigt mycket fram emot att delta och tävla mot de bästa ungdomarna inom NO från flera av Europas länder.

Aron på Noblaskolan Solna som ska representera Sverige i European Olympiad of Experimental Science

Aron representerar Sverige i fysik under finalen av European Olympiad of Experimental Science.