Noblaskolan Solna läser mest – i topp bland 3800 klasser

Under tio veckor läste två klasser i årskurs fyra över 8000 timmar tillsammans och tog hem både tredje och fjärde plats i Den stora läsutmaningen. Lästävlingen har gjort att eleverna läser mer både i skolan och hemma.

Läraren Lovisa Holmberg

Läraren Lovisa Holmberg berättar att det var viktigt att sätta upp delmål och fira framsteg med små belöningar, som till exempel speldagar. Eleverna kunde följa sina lästimmar och såg konkret hur deras insats bidrog till klassens gemensamma mål.

- Vi pratade mycket om att vi gör det här tillsammans. Det är inte några få som bär gruppen utan vi gör det som ett team, säger Lovisa Holmberg.

Fokus på lästid – inte antal böcker

En viktig aspekt av tävlingen var att det inte handlade om hur många böcker man hann läsa, utan om hur mycket tid man ägnade åt läsning. Det motiverade även de elever som vanligtvis inte läser lika mycket. Det viktigaste var att man läste. Lovisa använde flera strategier för att hålla motivationen uppe.

- Eleverna fick tipsa varandra om böcker, de hade boksamtal i klassrummet och vårdnadshavarna fick information i mentorsutskick. Eleverna läste mycket under svenskan och engelskan, men även i andra ämnen. Dessutom fanns ett spännande tävlingsmoment med en försvunnen maskot som väckte nyfikenhet och engagemang, säger hon.

Förbättringar i läshastighet för alla elever

Eleverna började också läsa mer utanför klassrummet. De bar med sig sina böcker på rasterna och gick ofta till biblioteket. När en bok var slut fick eleverna själva gå och låna nya böcker, vilket gjorde att de fick träna på att ta ansvar för att alltid ha något att läsa.

- Efter ett tag började elever i andra årskurser fråga om varför fyrorna går runt och läser så mycket. Jag är så imponerad av dem. Om vi märkte att motivationen började sina hos någon hjälptes vi åt tillsammans och peppade varandra, både jag och klassen. För mig som lärare var det roligt att kunna engagera eleverna och se att de verkligen gick all-in! säger Lovisa Holmberg.

Inför och efter tävlingen genomfördes ett avkodningstest. När tävlingen var slut visade testet tydliga förbättringar i läshastighet för alla elever. Många elever fortsatte även att läsa efter att tävlingen var över. 

- Flera vårdnadshavare har berättat att eleverna läser mer hemma och jag ser också att de fortsätter att läsa mer än förut, säger hon.

Lovisas tips för att skapa läslust

  • Skapa struktur och delmål, det gör långsiktiga projekt greppbara.
  • Låt eleverna vara delaktiga. Boktips och samtal stärker engagemanget.
  • Gör läsning till en gemensam upplevelse, det stärker både motivation och sammanhållning.
  • Fira framsteg! Små belöningar kan göra stor skillnad.
  • Använd tävlingar som verktyg, inte mål – det viktigaste är att väcka läslust.

Om den stora läsutmaningen

Hälften av alla fjärdeklassare i Sverige deltog i Den stora läsutmaningen som arrangeras av Rabén & Sjögren, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Adlibris. Den stora läsutmaningen är en årlig tävling där den klass i årskurs 4 som läser mest vinner en skolresa. Under tiden blir eleverna peppade av populära författare och profiler.

Läs mer om Den stora läsutmaningen via länken.