Maten på Noblaskolan Saltsjö-Boo

I vårt prisvinnande kök lagas maten från grunden av utbildade kockar. Vi använder alltid noga utvalda råvaror, MSC-märkt fisk samt svensk kyckling.

Vi ställer krav på skolmaten

På Noblaskolan vet vi att bra matvanor är en förutsättning för att varje elev ska må bra, utvecklas och orka gå i skolan. Elever som äter en bra lunch orkar koncentrera sig under lektionerna och har därför bättre förutsättningar att prestera i skolan.

Vällagad mat i skolans prisvinnande kök

Våra erfarna kockar håller kost och hälsa varmt om hjärtat och brinner för att ge alla en smakupplevelse utöver det vanliga. Här lagas all mat från grunden och vi lägger stor vikt vid att handla säsongsbaserade och ekologiska råvaror. Vi använder endast färsk MSC-märkt fisk samt svensk kyckling, och prioriterar även inköp av svenskt fläsk- och nötkött.

Varje dag serveras minst en dagens rätt, en soppa samt en vegetariskt rätt. Utöver vår härliga salladsbuffé erbjuder vi “delibrickan” som består av allt från sotade grönsaker och hummus till fetaost och matvetesallad med grillade grönsaker. Brickan varieras från dag till dag beroende på säsong och dagens rätt. Vi bakar även vårt eget bröd minst två gånger i veckan. Mellanmål serveras varje dag och varieras mellan bland annat hemlagad musli, smoothie och risgrynsgröt.

Matsedel och specialkost

Du som är elev på skolan hittar veckans matsedel i Schoolsoft. Här kan du även anmäla specialkost.

Noblaskolans kock står i köket och skär bröd, ler in i kameran.