Maten på Noblaskolan Rönninge

Med en egen kock och mat som tillagas från grunden är vi på Noblaskolan stolta över att varje dag få servera god och näringsriktig mat till våra elever.

Vikten av bra skolmat

På Noblaskolan Rönninge vet vi att bra matvanor är en förutsättning för att varje elev ska må bra, utvecklas och orka gå i skolan. Elever som äter en bra lunch orkar koncentrera sig under lektionerna och har därför bättre förutsättningar att prestera i skolan.

Hembakat bröd och säsongsanpassade råvaror i skolans egna kök

På Noblaskolan Rönninge har vi ett eget tillagningskök med egen kock och köksbiträde. I köket tillagas maten från grunden och vi ser till att undvika halvfabrikat, onödiga tillsatser och socker i maten. Vi lägger stor vikt vid KRAV-märkning samt säsongsanpassade och närproducerade råvaror.

Varje dag serveras en frukostbuffé, lunch med stor salladsbuffé och soppa samt varierade mellanmål. Vi bakar dessutom allt bröd själva.

Vår kökspersonal jobbar för att utmana eleverna att pröva nya smaker. Vi gör ofta något extra vid stora högtider som jul, påsk, midsommar och Nobeldagen. I vår fina matsal jobbar vi aktivt för att skapa en lugn trevlig och välkomnande miljö.

Matsedel och specialkost

Du som är elev på skolan hittar veckans matsedel i SchoolSoft. Här kan du även anmäla specialkost.

Noblaskolans kock står i köket och skär bröd, ler in i kameran.