Maten på Noblaskolan Täby

I skolmatsalen på Noblaskolan Täby erbjuds både små och stora gäster hälsosamma smakupplevelser.

Mat för hjärna, miljö och hälsa

På Noblaskolan vet vi att bra matvanor är en förutsättning för att varje elev ska må bra, utvecklas och orka gå i skolan. Elever som äter en tillräcklig lunch orkar koncentrera sig under lektionerna och har därför bättre förutsättningar att prestera bra i skolan.

Vällagad mat i skolans egna matsal

Vi jobbar med matleverantören Fazer, som har lång erfarenhet av catering. Maten levereras från Skarpängsskolan här i Täby.

Alla maträtter är utvecklade av Fazers kockar och näringsberäknade av dietister. Menyn är varierad med influenser från hela världen. Här erbjuds stor variation och självklart anpassas maten för de som är allergiska eller behöver specialkost av annan anledning.

Varje dag finns två maträtter att välja på, varav en är vegetarisk. 80% av menyns rätter är lagade från grunden och innehåller därmed inte hel- eller halvfabrikat. Fläskköttet är svenskt och all kyckling produceras enligt svenska krav. Varannan vecka kör vi helgröna dagar och vi serverar övervägande MSC-certifierad fisk.

Med en härlig salladsbuffé uppmuntrar vi alla elever att äta mer grönsaker. Det är bra för både miljö och hälsa.

Matsedel och specialkost

Du som är elev på skolan hittar veckans matsedel i Schoolsoft. Här kan du även anmäla anpassad kost.

Noblaskolans kock står i köket och skär bröd, ler in i kameran.