Så kan du fira pi-dagen

14 mars är det pi-dagen. Sedan 2020 är det också internationella matematikdagen. I år är temat för internationella matematikdagen "Matematik för alla" och handlar om att slå hål på myten om att matematik bara är för de begåvade och smarta. Vi har alla matematisk förmåga och alla ska få chansen och möjligheten att njuta av matematikens underverk.

För oss på Noblaskolan är matematik och problemlösning en viktig del i undervisningen – för alla åldrar och årskurser. Därför uppmärksammar vi pi-dagen och internationella matematikdagen på våra skolor runt om i Sverige.

Vi har samlat några enkla och roliga aktiviteter för att fira dagen till ära.

Hur många decimaler av pi kan du memorera?

Testa hur många decimaler av pi du kan memorera under en viss tid. Finns det någon minnesstrategi som kan vara till hjälp? Om ni vill kan ni tävla i vem som kan räkna upp flest decimaler.

Upptäck pi i vardagen

Gå på en cirkeljakt och hitta olika cirkulära saker hemma, ute eller i skolan. Mät omkrets och diameter på sakerna ni har hittat – kanske är det en mugg, en frisbee eller ett mynt. Dividera omkretsen med diametern och upptäck pi!

Träna på matematik med spel

Matematik är inte bara kluriga ekvationer och svåra uträkningar. Träna på matematik och problemlösning med hjälp av aktiviteter och spel. Har ni inte testat de roliga aktiviteterna vi tipsade om i somras? Gör det – du hittar dem här.