3 tips för ett välgrundat skolval

Nu är skolvalsperioden igång i många av våra kommuner runt om i landet. Men hur ska man tänka för att ta ett välgrundat skolval?

En glad elev på Noblaskolan skriver i en lärobok under en lektion.

1. Läs på om skolan

Även om alla grundskolor följer samma läroplan så kan skolorna ha olika profiler och pedagogik. Läs på om hur skolan arbetar och hitta det som du tror passar bäst för ditt barn. Tänk igenom vad som motiverar ditt barn och fundera över hur man bäst kan stötta hans eller hennes fortsatta utveckling.

2. Ta kontakt med skolan

Kontakta de skolor ni är intresserade av. Ställ de frågor ni har eller boka in ett besök för att få en känsla av skolan och arbetssättet.

3. Ta reda på hur skolvalet fungerar i din kommun

Hur skolvalet går till och när valet ska göras ser olika ut i olika kommuner. Läs på om hur det fungerar i just din kommun. Du kan ställa dig i kö till våra skolor när som helst på året men i vissa kommuner behöver du också välja oss i det kommunala skolvalet. Vi hjälper dig gärna, så tveka inte att höra av dig till den skola du är intresserad av om du har några frågor.

Ställ ditt barn i kö

Vill du ha en skola med höga ambitioner som kan stötta och utmana ditt barn? Då kan du ställa ditt barn i kö till Noblaskolan. Välj skola nedan så kommer du direkt till skolans sida för köanmälan.

Till vilken skola vill du ställa ditt barn i kö?