Lär känna våra pedagoger
Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Här får du veta mer om deras drivkrafter och hur de arbetar för att göra undervisningen intressant och utmanande.
Jessica Stenberg – Pedagog på förskolan
Hur jobbar ni med att skapa trygghet och struktur i förskolan?
På Noblaskolan Brevik har vi inskolning som pågår under fem dagar när de är små. Detta för att vi vill att de redan från början får en trygghet i övergången mellan hem och förskola. På detta sätt får vi även lära känna vårdnadshavarna under en längre inskolningsperiod.
På äldre sidan har vi tredagarsinskolning då barnen redan innan har gått på förskola och vet vad det innebär. Vårdnadshavarna har heller inte samma behov som i de lägre åldrarna. Vi har tydliga förhållningssätt och tydliga regler och ramar. Alla pedagoger i arbetslaget arbetar mycket i sin barngrupp och mindre med till exempel dokumentation. Att skapa trygghet i gruppen gör att barnen följer oss, och när vi ser att gruppen är satt kan vi vidga ramarna.
Vad är det bästa med att jobba inom förskolan på Noblaskolan?
Det bästa med att arbeta på Noblaskolan är den familjära stämning som kommer med integrerad skola och förskola. Vi samarbetar med skolan, till exempel genom att de äldre barnen kan komma och läsa för de yngre barnen.
Andra exempel är att vi på förskolan är med på den stora FN-samlingen och får komma på de äldre barnens shower och luciatåg. En gång per år har hela skolan vernissage och då är alla välkomna in på varandras avdelningar för att ta del av varandras alster och arbeten som skapats under året.
Vad i vår undervisning eller skolkultur är du extra stolt över och som fler borde få veta om?
Vår målsättning är att alla barn ska vara trygga med alla pedagoger. För att uppnå detta engagerar vi oss och stöttar alla, oavsett grupp, på våra gemensamma ytor. Vi hjälper även till inne på varandras avdelningar vid behov.
Vi har en gemensam mapp på Google Drive där vi delar de aktiviteter vi gör, både som en minnesbank och för inspiration till andra avdelningar. Där har vi även dokument för traditioner. Mappen har alla pedagoger tillgång till.
Vi värnar om att alla barn ska få återhämtning under dagen. Hur vilan ser ut anpassas efter ålder och grupp, men förutom sovstund för de minsta läser vi böcker, lyssnar på lugn musik, gör en massagesaga eller yogar. Detta för att barnen ska få komma ner i varv under våra händelserika dagar.
Helena Diaz Lundmark – Lärare på mellanstadiet
Vad är mest givande med att undervisa i mellanstadiet?
Jag arbetar på mellanstadiet. Det är en härlig ålder att undervisa i. Eleverna är fortfarande barn och nyfikna på världen. Vi arbetar med många spännande arbetsområden på mellanstadiet, arbetsområden som man som pedagog kan skapa motiverande och roliga arbetsuppgifter till. I mellanstadieåldern börjar eleverna också kunna se världen lite mer utanför sig själva och kan därmed fundera och resonera kring olika frågor, något som jag upplever är roligt att få vara med i.
Vad hoppas du att eleverna minns från dina lektioner efter att de slutat?
Jag hoppas att mina elever kommer minnas särskilda arbetsområden som vi har arbetat med. Jag tror och hoppas att de särskilt kommer minnas när de dramatiserade olika äventyr som Gustav Vasa påstod sig ha varit med om, och våra kabaréer Bröderna Lejonhjärta och Grinchen som vi satte upp tillsammans.
Vad betyder akademisk ambition för dig som lärare?
Jag tänker att min huvuduppgift som svensklärare är att skapa möjligheter för elever att utveckla ett rikt och nyanserat språk så att de är rustade inför fortsatta studier.
Vad i vår undervisning eller skolkultur är du extra stolt över och som fler borde få veta om?
Jag tycker det är bra att vi på Noblaskolan lyfter fram retoriken i vår undervisning. Att vi tidigt tränar eleverna att på ett lustfyllt sätt våga ta plats och tala inför varandra för att i senare åldrar klara av att hålla i presentationer med säkerhet. Det är ett område där vi får vara med och se elever växa i självförtroende och där alla kan lyckas.


