Idag firar vi den internationella matematikdagen!

14 mars är det den internationella matematikdagen. Det är också pi-dagen och Albert Einsteins födelsedag. Men varför är matematik så viktigt och hur kan man göra matematik roligt?

Elever på Noblaskolan räknar matte på en whiteboard i ett klassrum.

Internationella matematikdagen

I år är det femte året internationella matematikdagen firas runt om i världen. Det var UNESCO (FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur) som hösten 2019 bestämde att matematiken skulle uppmärksammas lite extra på samma dag som pi-dagen infaller. Det är IMU (International Mathematics Union) som med stöd av internationella och nationella organisationer leder projektet.

Årets tema

Varje år bestäms ett tema för internationella matematikdagen för att väcka kreativitet och belysa kopplingar mellan matematik och andra ämnen. Tidigare år har det varit “Mathematics is everywhere”, “Mathematics for a better world”,  “Mathematics unites” och “Mathematics for everyone”. Årets tema 2024 är “Playing with math”, något som vi tycker är extra roligt! Med årets tema vill man fira matematiska spel och pussel men också uppmana till att utforska, experimentera och leka med själva matematiken.

Varför är matematik så viktigt?

Precis som 2020 års tema på internationella matematikdagen, “Mathematics is everywhere”, belyste så är matematiken verkligen överallt omkring oss. Matematik spelar en viktig roll inom allt från privatekonomi och sällskapsspel till maskiner inom sjukvården och artificiell intelligens. Just därför är det så viktigt att vi värnar om och utvecklar de matematiska kunskaperna.

Hur kan man leka med matematik?

Lärande ska vara utmanande men det ska också vara lustfyllt. Inom Noblaskolan har vi extra fokus på matematik och problemlösning genom Noblautmaningen och just därför tycker vi att årets tema “Playing with math” är extra roligt och viktigt.

Spelinstruktioner

Det finns såklart mängder med roliga aktiviteter kopplat till matematik man kan göra. Vi har samlat instruktioner till några av våra favoritspel här!

• Glupska grisen

Glupska grisen är ett roligt spel där man får träna på addition och huvudräkning. För de lite äldre barnen tränas även sannolikhet och strategi.

En tecknad gris.
  • Matte-memory

I matte-memory får barnen träna på att koppla ihop siffror med rätt antal föremål. Höj svårighetsgraden genom att ersätta föremålen med matematiska uträkningar.

En tecknad siluett med kugghjul och frågetecken över huvudet.
  • Tärnings-bingo

I tärningsbingo får barnen träna på de olika räknesätten, huvudräkning och strategiskt tänkande. Anpassa räknesätten efter barnets ålder och kunskap.

Två tecknade tärningar.