Skolvalet – så går det till

Varje år söker många barn och elever till grundskolan i det fria skolvalet. Är det första gången som skolvalet är aktuellt för dig och ditt barn kan det vara mycket att hålla koll på. Vi på AcadeMedia har därför samlat information om hur du kommer igång.

Det fria skolvalet

Sedan det fria skolvalet infördes kan du som vårdnadshavare söka till skolor som du tror skulle passa ditt barn. Det finns ofta flera alternativ för er att välja på utöver den närmaste kommunala skolan. Det ger er möjligheten att fundera över vilken typ skola, pedagogik och profil som ni skulle uppskatta.

För att komma igång med skolvalet kan det vara bra att fundera på vad som är viktigt för er. Är det viktigt att skolan ligger nära hemmet? Har barnet syskon som ni vill ha på samma skola? Föredrar ni någon särskild profil eller pedagogik? Ett bra första steg för att lära känna skolan är att läsa mer på hemsida. Där finns ofta relevant information om verksamheten som förhoppningsvis hjälper dig att hitta en eller flera skolor som passar ditt barn.

Ansökan till skolvalet

När det är dags att skicka in er ansökan varierar från kommun till kommun. Vanligtvis är ansökan öppen i ungefär en månad med start i januari. Ni bör hitta informationen om vad som gäller på kommunens hemsida. Till friskolorna kan du ställa dig i kö under hela året och din köplats räknas från det datum din ansökan registrerats. Många friskolor har även information om hur ni söker till deras skola på respektive hemsida.

En del skolor har fler sökande än platser de kan erbjuda. Därför är det klokt att ställa sitt barn i kö till flera olika skolor. Får ni erbjudande om flera platser väljer ni den skola som passar er bäst och tackar nej till övriga platser.
Vi hoppas att de här tipsen har varit till nytta och att du kommit ett steg närmare ett välgrundat skolval.  Vill du veta mer om våra olika skolor? Då kan du läsa mer här. Vill du läsa mer om övriga skolor som finns i din kommun rekommenderar vi dig att gå in på kommunens hemsida.